اسکنر (پویشگر) چیست و چه کاربرد و انواعی دارد؟ (قسمت اول)

هوش کاوان > دانش و فناوری > اسکنر (پویشگر) چیست و چه کاربرد و انواعی دارد؟ (قسمت اول)
انواع اسکنر و کاربرد

با فراگیر شدن رایانه‌ها و ابزارهای جانبی آن که با زندگی بشر امروزی کاملا انطباق پیدا کرده و استفاده گسترده از آنها بر کسی پوشیده نیست، به سراغ یکی از ابزارهای جانبی رایانه‌ها یعنی اسکنر می‌رویم که از آن با نام پویشگر نیز یاد می‌شود.

اسکنر چیست؟

به زبان ساده و مختصر؛ اسکنرها در دنیای دیجیتالی یا صفر و یکی امروزی، از انوع ابزارهای ورودی (مثلا دوربین‌های تصویربرداری) برای دریافت داده‌ها، پردازش و تحلیل آن‌ها به رایانه‌ها به شمار می‌روند.

اسکنرها دستگاه‌هایی برای ورود عکس یا متن و حتی اطلاعات احجام به رایانه هستند و معمولا شرکت‌های تولید کننده اسکنر همان شرکت‌های تولید کننده چاپگرها نیز هستند. اسکنرها، ظاهری مانند دستگاه فتوکپی دارند. بطور معمول محفظه‌ای دارند که در آن کاغذ قرار می‌گیرد و تصویر سند مورد نظر را وارد کامپیوتر می‌کند.

نحوه‌ی کار اسکنر بطور کلی و ساده به این صورت است که متن یا تصویر مورد اسکن به عنوان مجموعه‌ای از نقاط تیره و روشن در نظر گرفته می‌شود. سپس نقاط تیره را به ۱ و نقاط روشن را به ۰ تبدیل می‌کند. به این ترتیب، تصویر به مجموعه‌ای از صفرها و یک ها تبدیل می‌شود که به آن تصویر دیجیتال می‌گویند و قابل انتقال به کامپیوتر و ذخیره سازی در آن است.

تاریخچه طراحی و ساخت اسکنرها که اولین نمونه آن جهت استفاده در کامپیوتر به سال 1975 بر می‌گردد را می‌توانید در اینجا مطالعه نمایید.

کاربردهای اسکنر

اسکنرها به دلیل کاربردهای وسیع و متفاوتی که دارند، از تنوع و گستردگی زیادی برخوردارند، بعنوان مثال، اسکنر اثر انگشت و اسکنر چهره و یا حتی انواعی از اسکنرها که برای بررسی مغز و قسمتهای مختلف بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و در شاخه‌ی پزشکی حائز اهمیت هستند. اسکنرهای تصویر نیز، یکی از انواع اسکنرها هستند که برای انتقال تصاویر، متون و یا دست نوشته‌ها به کامپیوتر به منظور ذخیره و یا ویرایش آنها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر نیاز است متنی وارد کامپیوتر شود باید تصویر آن متن را با برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مخصوصی به متن قابل ویرایش در کامپیوتر تبدیل شود.

در برخی حوزه‌ها نیز اسکن مدارک مهم مانند گذرنامه (پاسپورت)، کارت ملی، شناسنامه و سایر کارت‌های شناسایی مورد توجه است که در این حوزه‌ها اسکنر تخصصی یا اسکنر هوشمند طراحی و ساخته می‌شود.

انواع اسکنرها

اسکنرها دارای انواع متفاوتی هستند که از میان آنها، اسکنرهای صفحه تخت (مسطح)، به دلیل قیمت مناسب و کیفیت مطلوب، رایج‌ترین نوع اسکنرها هستند. ولی انواع دیگری از اسکنرها نیز وجود دارند که کمتر شناخته شده‌اند و کاربردهای تخصصی و یا حرفه‌ای دارند.

در جدول زیر مقایسه‌ای بین انواع اسکنرها از نظر مزایا و معایب انجام شده است:

 

نوع پویشگر (اسکنر)


مزایا


معایب


غلطکیکیفیت بالا، اسکن خودکار اسنادگران، محدودیت اندازه
تختکیفیت بالا، قیمت مناسبسرعت کم، راحتی در استفاده کم
چهره و بدنگرفتن اطلاعات عمقی، عکس و فیلم برداریکاربری محدود
دستیقابل حمل، مقرون به صرفه، مصرف انرژی پاییننسبتا کند و کاربری نه چندان راحت
سه بُعدی دستیگرفتن اطلاعات حجم و عمقگران قیمت
ایستادهکیفیت مناسب، سرعت بالا، اسکن در اندازه‌های مختلف، فیلمبرداری، سبک، قابل حمل و انعطاف‌پذیرتاثیرپذیری از نور و انعکاس محیط
بارکددقت و سرعت بسیار بالا، قابل حل، مصرف انرژی بسیار کمفقط برای بارکد قابل استفاده است
اثر انگشتاسکن اثر انگشت با دقت بالا و سرعت مناسبنیاز به تماس دست
حرارتیاسکن طول موج نامرئی گرمایی با سرعت و دقت بالابسیار بسیار گران

 

انواع اسکنر و کاربرد

 

 

تاریخ درج مطلب: سه شنبه 11 خرداد 1400

آخرین بروزرسانی: سه شنبه 11 خرداد 1400